vrijdag 7 januari 2011

Naast reflecterend asfalt ook reflecterende bestrating

Vandaag het derde artikel in de serie met betrekking tot maatregelen in de infrastructuur ten aanzien van duurzaamheid.

Naast het toepassen van reflecterende steenslagen in asfaltdeklagen en oppervlakbehandelingen, wordt dit concept ook toegepast op bestratingmaterialen. Op deze wijze kunnen energiebesparende maatregelen op alle fronten in de infrastructuur worden toegepast, zelfs in combinatie met elkaar. Ballast Nedam Infra maakt bij het toepassen van lichtreflecterende bestratingmaterialen o.a. gebruik van de expertise van Kijlstra Bestrating te Veendam. Kijlstra heeft t.a.v. de lichtreflectie de afgelopen drie jaren Reflexstone® ontwikkeld, en is hiermee sinds begin 2010 als zodanig op de markt. Deze steen is ontwikkeld met de intentie om zowel het voordeel met betrekking tot de contrastwerking, als het voordeel met betrekking tot de reflectie eigenschappen toe te kunnen passen.

Reflexstone®
   
De Reflexstone® is een kleurechte betonstraatsteen waarbij de bovenlaag deels is voorzien van de reflecterende steenslag Luxovit. Deze reflecterende steen komen we ook tegen in asfaltdeklagen en oppervlakbehandelingen, zoals in de vorige twee artikelen op dit weblog omschreven. De functie van een percentage Luxovit steenslag in de bovenlaag van een betonstraatsteen is, dat er door middel van verhoogde reflectie in verhouding minder licht nodig is voor het verkrijgen van een gelijkwaardige luminantie (lichtbeleving).

Wanneer er minder licht benodigd is voor het verkrijgen van een gelijk effect, zal dit resulteren in minder lichtmasten, het vergroten van de lichtmastafstanden en/of het verlagen van het vermogen van de lichtbron. Deze uitkomsten zullen rechtevenredig resulteren in energiebesparing en CO2 reductie.

Eigenschappen van de bestrating:
  • Aanzienlijke reductie van de CO2 uitstoot;
  • Vergroot sterk de verkeersveiligheid;
  • Verhoogt de sociale veiligheid;
  • Een steen met karakter en een warme uitstraling;
  • Forse besparingen op energie-uitgaven.
Toepassing:

De toepassing van deze reflecterende bestrating kan besparingen opleveren in energieverbruik door dimmen en reduceren van openbare verlichting tot wel ca. 55%. Rechtevenredig hieraan gekoppeld betekent dat een forse reductie van CO2-uitstoot en een flinke besparing op de uitgaven aan energieverbruik. Op het moment dat men dankzij lichtreflectie van bestrating met minder vermogen uit de voeten kan, begint de teller meteen flink op te lopen als het om besparing van energie en een geringere uitstoot van CO2 gaat. Er geldt dan immers de wet van de grote getallen met tienduizenden armaturen in een gemiddelde gemeente, duizenden branduren per jaar en een levensduur van zowel verlichting als bestrating van tientallen jaren.
Overheden kunnen met toepassing van deze reflecterende steen gemakkelijker hun klimaatdoelstellingen halen. Ingenieursbureau Tauw heeft een uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar de reflectie-eigenschappen en besparingsmogelijkheden. In het rapport komt tevens duidelijk naar voren dat de verkeersveiligheid wordt vergroot, omdat zowel personen als obstakels beter te onderscheiden zijn. Dit komt ten goede aan zowel de sociale- als de verkeersveiligheid. De mens voelt zich uiteindelijk beter in een goed verlichte omgeving.

Bovengenoemde eigenschappen worden niet alleen in betonstraatstenen toegepast, maar ook in trottoir- en opsluitbanden, tegels en ander wegmeubilair dat denkbaar is met deze toepassing.

Toepassingen van reflecterende bestratingen:
  • Woonstraten/winkelcentra;
  • Ontsluitingswegen;
  • Parkeerterreinen;
  • Kruisingvlakken;
  • Verkeersdrempels.

Toepassing in een woonwijk
  
De Reflexstone® wordt geproduceerd onder NEN-EN-1338 (BRL 2313). Daarnaast is deze betonsteen bij uitstek een product uit de Dubokeur range. Met het voeren van het Dobukeurmerk geven we al aan de hand van de levenscyclusanalyse aan dat de betonsteen het meest duurzaam is ten opzichte van gebakken stenen. Ook de "Cradle to Cradle" filosofie, dat alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product nuttig kunnen worden ingezet in een ander product, krijgt bij ons steeds meer aandacht.

Duurzaamheidfactoren:
  • De basiskleur van de bestrating. Algemeen kan worden gesteld, hoe donkerder de basiskleur, des te meer besparing en CO2-reductie met Luxovit in de deklaag;
  • Het toegepaste percentage Luxovit in de toplaag van de steen;
  • De vereiste luminantie, uitgedrukt in bijvoorbeeld een gemiddelde van 0,75 candela/m². 

Fietspad Groningen Seaports met Relflexion Red in H-verband

Huidige status:
In diverse gemeenten en provinciale overheden is inmiddels ervaring opgedaan met de toepassing van deze reflecterende betonsteen. Gemeente Stadskanaal is in het Noorden een van de meest vooruitstrevende gemeenten als het gaat om dynamische verlichting. Hier zijn dan ook de eerste proeven met goed gevolgd uitgevoerd met deze betonsteen, waarna besloten is een complete woonwijk hiermee uit te voeren in verschillende varianten. Ook diverse andere gemeenten in Friesland, Groningen en Drenthe hebben de steen inmiddels in meerdere varianten toegepast. Provincie Groningen heeft de witte deklaag van Luxovit toegepast in RWS-banden in de N355 ter hoogte van Pieterzijl. Dit om een zeer gevaarlijke kruising (fietsoversteek) een sterk verbeterde veiligheid te geven.

Toepassing in RWS-banden op de N355

Volgende week gaan we in dit weblog verder in op Openbare Verlichting in relatie tot duurzaamheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten