donderdag 9 december 2010

Reflecterende asfaltdeklagen zijn duurzaam!

Duurzaamheid

Ballast Nedam heeft duurzaamheid hoog in z'n vaandel staan. Op diverse fronten werken we aan het terugdringen van de CO2 uitstoot. Voorbeelden daarvan zijn CNG-net.
  





Ballast Nedam participeert in dit netwerk door o.a. tankstations in het gehele land te faciliteren met de mogelijkheid tot het tanken van aardgas. Steeds meer medewerkers van Ballast Nedam rijden al in een auto met aardgas als brandstof. Wij willen er als Ballast Nedam voor zorgen dat duurzame producten op een duurzame wijze tot stand komen.

We zijn binnen Ballast daarnaast met vele facetten actief die de CO2 uitstoot uiteindelijk moeten terugdringen. Bij opdrachtgevers merken we steeds vaker de groeiende belangstelling voor het door ons aangeboden totaalconcept m.b.t. duurzame maatregelen en oplossingen. Dat gaat veel verder dan alleen te denken in infra-gerelateerde oplossingen. Hierin betrekken we alle aspecten binnen de openbare ruimte (o.a. openbare verlichting), die een positieve bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van CO2. De komende maanden zullen we wekelijks een maatregel of oplossing op dit weblog publiceren die handen en voeten geven aan dit ideaal.



Vandaag het eerste artikel in deze serie. Reflecterende deklagen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2 uitstoot. Dit kan worden bereikt in combinatie met het reduceren van van openbare verlichting zonder daarbij afbreuk te doen aan de lichtbeleving. Bovendien wordt hiermee de verkeersveiligheid verhoogd.


Reflecterend asfalt in de bebouwde kom van Hommerts

Reflecterende asfaltdeklagen zijn uitermate geschikt voor het toepassen op wegen binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom op rotondes en kruispunten in combinatie met openbare verlichting. Bij het plaatsen van nieuwe openbare verlichting kan op sommige plaatsen worden volstaan met minder lichtmasten door een grotere onderlinge mastafstand. Ballast Nedam heeft, als reflecterende asfaltdeklaag, de Reflex-top ontwikkeld.

Ons asfalt wordt op dit moment geproduceerd met 100% Anothosiet, welke onder de handelsnaam Reflexing White op de markt is gebracht. Deze, uit Noorwegen afkomstige witte steensoort, heeft de eigenschappen van een steenslag 3. Het heeft een polijstgetal van 58 en de weerstand tegen verbrijzeling bedraagt minder dan 15. Deze steensoort is daarom uitermate geschikt voor de toepassing in asfaltdeklagen.

100% Reflexing White in Reflex-top
Bestaande openbare verlichting kan in combinatie met reflecterend asfalt worden voorzien van lichtbronnen met een lager vermogen. In het geval van nieuwe verlichting kunnen de onderlinge mastafstanden met ongeveer 55% worden vergroot. Het vermogen in lichtbronnen van bestaande openbare verlichting kan worden teruggebracht tot circa 30%. Daarnaast kan met de huidige LED-technieken de verlichting ook worden gedimd. Dit kan, naast toepassing op nieuwe lichtmasten, ook worden bereikt met nieuwe armaturen op bestaande masten in combinatie met verschillende dimsystemen.

Al met al kunnen we op deze wijze een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2 uitstoot en levert het direct een besparing op van de energierekening. Daarnaast levert het een forse besparing op t.a.v. de aanschaf en het onderhoud van de lichtmasten.

Uit proefmetingen blijkt dat deze reflecterende deklagen kunnen leiden tot een energiebesparing van circa 45 procent. Bij toepassing in de buitenlucht zorgt het lichte wegdek ervoor dat bij hoge buitentemperaturen minder stralingswarmte aan de omgeving wordt afgegeven. Deze lagere temperatuur heeft ook weer invloed op de levensduur van het asfalt, omdat er minder snel spoorvorming gaat optreden. Wij kunnen in een vroeg stadium de openbare verlichting er bij betrekken om een zo optimaal mogelijk concept aan te bieden. Doorgaans zijn openbare verlichting en wegverhardingen afzonderlijke werkterreinen.

Door een groter contrast, en daardoor een grotere waarneembaarheid, levert dit tevens een positieve bijdrage op aan de verkeersveiligheid en de lichtbeleving, zeker als het ook nog gecombineerd wordt met reflecterende banden. In buitengebieden en bosrijke gebieden is, door het veelal ontbreken van openbare verlichting, het verloop van de weg veel beter te volgen. Daardoor ontstaan er minder eenzijdige ongevallen, waardoor de verkeersveiligheid wordt verhoogd.
Momenteel zijn er t.a.v. lichtreflectie (nog) geen eisen gesteld binnen de functionele eigenschappen van asfalt. Deze eisen aan de functionele eigenschappen worden mogelijk in de nieuwe Standaard Eisen CROW 2010 uitgebreid t.a.v. de lichtreflectie.

Volgende week op dit weblog:
Toepassen van reflecterende oppervlakbehandelingen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten