Voetgangersbrug "De Halsbân N31" Juryrapport
Wat kan er mooier zijn dat een simpele boogbrug over een sloot, ook al is dat hier de rijksweg N31 tussen Zurich en Harlingen. Met een minimum aan staal doet deze constructie alles wat hij moet doen. Treffend, sympathiek, goed en zuiver gedetailleerd. De gevouwen vorm van de trap speelt met de gebogen vorm van de brug en versterkt de lichtheid ervan. Hollandse nuchterheid en vakmanschap leidt tot pure schoonheid. Alle onderdelen, zoals trappen, bordessen en middendek, bevinden zich tussen de twee bogen. Een netwerk dient tegelijk als borstwering en als veiligheidsscherm. In het vlakke landschap tekent de brug zich licht af tegen de lucht.
De brug is onderdeel van de reconstructie van de N31 autosnelweg A31. Voor wandelaars een belangrijke oversteek. Hij verbindt het Friese landschap rond de „Pingjumer Halsband‟, een Middeleeuwse dijkring rond het dorp Pingjum met de huidige zeedijk. De eenvoudige hoofdvorm is ingegeven door de beperkte ruimte tussen snelweg en zeedijk. De dubbele boog overspant 55 meter zonder tussensteunpunt. De boogvoeten zijn duidelijk vormgegeven als scharnieren. De twee betonnen landhoofden steunen de boog niet alleen constructief, maar ook visueel. De buisprofielen van de draagconstructie zijn zo slank mogelijk gehouden en de verbindingen eenvoudig. Om het beeld van de slanke bogen te minimaliseren en zuiver te houden, is een roestvast stalen netwerk gebruikt als borstwering. Boven de weg is dit hoog genoeg om te voldoen aan de eisen als veiligheidsscherm, bedoeld om het gooien van voorwerpen op de weg te verhinderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten